Monday, November 28, 2016

לואיזה מיי אלקוט,יום הולדת 184 ללואיזה מיי אלקוט

לואיזה מיי אלקוט,יום הולדת 184 ללואיזה מיי אלקוט 

לואיזה מיי אלקוט,יום הולדת 184 ללואיזה מיי אלקוט
לואיזה מיי אלקוט,יום הולדת 184 ללואיזה מיי אלקוט 

לואיזה מיי אלקוט,יום הולדת 184 ללואיזה מיי אלקוט

לואיזה מיי אלקוט,יום הולדת 184 ללואיזה מיי אלקוט



לואיזה מיי אלקוט,יום הולדת 184 ללואיזה מיי אלקוט
לואיזה מיי אלקוט,יום הולדת 184 ללואיזה מיי אלקוט
#googleDoodle
לואיזה מיי אלקוט סופרת אמריקאית הידועה בעיקר בזכות ספרה נשים קטנות.
תאריך לידה: 29 בנובמבר 1832, Germantown, פילדלפיה, פנסילבניה, ארצות הברית
תאריך פטירה: 6 במרץ 1888, בוסטון, מסצ'וסטס, ארצות הברית
סרטים: נשים קטנות, The Inheritance, Little Women, An Old Fashioned Thanksgiving, Little Men, The March Sisters At Christmas
הורים: עמוס ברונסון אלקוט, אבי מאי אלקוט
אחים ואחיות: Abigail May Alcott Nieriker, אנה אלקוט פראט, אליזבת סוואל אלקוט
נולדה בג'רמנטאון שבמדינת פנסילבניה שבארצות הברית לאביה, עמוס ברונסון אלקוט, מחנך ומורה שדגל והטיף לשלטון עצמי של התלמידים. המשפחה עברה לקונקורד שבמדינת מסצ'וסטס שם גדלה לואיזה עם שלוש אחיותיה והתחנכה על פי שיטות אביה המיוחדות. ברונסון אלקוט היה אידאולוג שפעל להקמת חברה אוטופית, ובין היתר יסד את הקומונה הצמחונית הראשונה בארצות הברית, פרוטלנד (Fruitland), בה התבססו החיים על אמונתו הטרנצנדנטית, ובה לא היו משתמשים בחיות לשום מטרה.

בנות משפחת אלקוט לא למדו במסודר, יכלו לבחור את השיעורים המועדפים עליהם (לואיזה מעידה שהיא העדיפה את מקצועות הספרות ההיסטוריה והגאוגרפיה), ונהגו להמחיז מחזות ואגדות שבהם היו משתתפים כל בני המשפחה, באסם המשפחתי. לפי עדותה של אלקוט היו אלה הימים המאושרים ביותר בחייה.

לאחר שנאלץ אביה לסגור את בית הספר שניהל, שקעה המשפחה בחובות כבדים, ולואיזה החלה לעבוד במגוון של עבודת על מנת לתמוך בנטל הכלכלי של משפחתה. היא עבדה בין השאר בתור תופרת, מטפלת, מורה, גננת ועוד. במהלך מלחמת האזרחים האמריקאית שימשה אלקוט בתור אחות. העבודות הרבות, והנטל והמאמץ הפיסי שלקחה אלקוט על עצמה, החלישו אותה ופגעו בבריאותה.

בשלב זה פתחה אלקוט בקריירה ספרותית, והחלה לשלוח סיפורים ושירים לכתבי עת שונים. ספרה הראשון, "משלי פרחים", יצא לאור כאשר הייתה בת 22, והוא היה מבוסס על קובץ אגדות שכתבה לבתו הקטנה של ידיד המשפחה, הסופר ראלף אמרסון.

פרסומה כסופרת החל עם צאת ספרה "תמונות מבית החולים", בשנת 1863, שהיווה עיבוד למכתבים ששלחה למשפחתה בזמן ששימשה כאחות בימי מלחמת האזרחים. ההצלחה של הספר הביאה לפנייה של הוצאת ספרים אליה והזמנת כתיבת ספר לנערות. אלקוט נענתה לבקשה וכתבה את הספר "נשים קטנות", שהתבסס על זיכרונותיה משנות הילדות שלה.

בהתחלה חשב המוציא לאור לבטל את הדפסת הספר, שנראה לו משעמם, אולם לאחר שנתן אותו לאחייניתו הצעירה לקריאה, וכתוצאה מתגובתה הנלהבת הוציא את הספר לאור באוקטובר של שנת 1868.

הספר זכה להצלחה מסחרית עצומה ברחבי אנגליה וארצות הברית, מה שהבטיח את עתידה הכלכלי של אלקוט. אלקוט פרעה את חובות משפחתה, שלחה את אחותה הצעירה ללמוד ציור באירופה, וקנתה בית למשפחתה בקונקורד. בשנים הבאות המשיכה לעסוק בכתיבת ספרים, רובם מיועדים לילדים ונוער, ואף כתבה שני המשכים ל"נשים קטנות".

המאמץ הקשה שבו התנסתה אלקוט בצעירותה, ובריאותה הרופפת, התישו את כוחותיה, והיא העידה על עצמה שהיא חשה "זיקנה מתקדמת". ב-6 במארס 1888 היא מתה בבוסטון בגיל 56.
ספרים[עריכת קוד מקור
"משלי פרחים", 1854
"תמונות מבית חולים", 1863
"נשים קטנות", 1868, תורגם מספר פעמים, כשהתרגום הנפוץ ביותר הוא של שרון פרמינגר, ידיעות ספרים, 2011.
"מאחורי מסכה, או כוחה של אישה", 1866 (בשם העט א"מ ברנרד), תרגום: שירלי פינצי-לב, סנדיק ספרים, 2015.
"גברים קטנים", 1871, תרגום: חגית בורר, כתר, 1977.
"שמונה דודנים", 1874, תרגום: יוסף רביקוב, זלקוביץ', 1974.
"פריחת השושנה", 1876
"ג'ק וגיל", 1880
"ילדי ג'ו", 1886
"מתחת לשיחי הלילך", 1889 (פורסם לאחר מותה)
"נערה בת הדור הישן", 1897 (פורסם לאחר מותה)

1 comment: